Wednesday 22 June 2011

Sekiranya Aku Salesman Kereta



Salam,


Walaupun aku ni bukanlah penjual kereta tapi inilah kenyataan yang akan aku tempuhi sekiranya aku menjadi seorang salesman kereta dan berhadapan dengan karenah 3 bangsa yang berlainan.....
So inilah jawapan2 yang telah aku sediakan bagi menepis soalan2 yang tak masuk akal dari pembeli2.


Sebagai contoh kereta yang nak aku jual Honda Civic 

1) Castumer - Melayu


Soalan -"Bang,kereta ni ok tak? agak2 berapa banyak minyak boleh save ek"


Jawapan aku -"Oooo.. adik nak cari kereta yang boleh save ehh,apa kata abang rekemen kereta kancil ker tak pun adik adik beli motor jer...kan lagi bagus,lagi save dik..isi rm 5 adik leh ronda2 satu Johor apa...tak pun adik park jer kat umah,selubung ngan selimut pastu letak ubat nyamuk kat bawah kereta lagi save...best kan cadangan abg yang ikhlas ni"

2) Castumer - Cina


Soalan - "Alooo kawan,ini kereta meter dia berapa abis boley tarik,berapa laju boley lari haa??


Jawapan aku - "Alooo tokey,lu mau itu kereta laju berapa laju??,manyak senang loo,lu angkat jer kereta F1 itu Hamillton mau jual 2hand la,kalau lu budget tarak besar lu tukar je ini Honda punya enjin sama itu Jet Kapalterbang ka,tak pun lu bikin itu meter kasi jejak 220km je,kasi gam gajah itu jarum...lu stop pun itu jarum sure jejak jugakk maaa..."

3) Castumer - India


Soalan -"Deyy tambi,ini kereta kalu,berapa ramai boleh isi??bonet sama dalam ada luas ka machaaa??


Jawapan aku -"Ayaaa...ini kereta kalu,lu mau apa angkat?? lembuka? ayaa kawan angkat itu lori lagi bagusla ayaa,kalu mau angkat org lagi baik beli bas la,lepas tu ayaa kasi spray biru belakang taruk itu tulisan bas kilang,kuning kalu kasi tulis bas sekolah...tak cukup besar ayaa beli tu kapal 2hand MMHE mau jual timbang kati,ayaa boley angkat satu Pasir Gudang punya org pergi makan angin,ada ok ka ayaaa.."

Haaha..ha..,itulah jawapan yang akan aku bagi sekiranya berdepan dgn masaalah2 tersebut dan akan terima habuan debik dari si pembeli2 yang datang atau pun aku akan di berikan bonus karate siap dengan tapak kasut sekali dari tokey aku...hahahaha nak mamposss mu sekorrr..



Wassalam


(Petikan Dari Artikel Pearlmotoclub)

2 comments: